Mitä Buddha sanoi, mistä meidän ei pitäisi puhua

LetItGo.jpgMinusta näytetään puhuttavan kosolti yhdellä zenbuddhalaisuutta käsittelevällä Facebook-sivulla. Keskustelun aihe näyttää olevan, miten kamalaa on, kun Brad Warner ei ota tiettyä poliittista kantaa, jonka amerikanbuddhalainen “maha-sangha” on yhdessä päättänyt, että kaikkien buddhalaisten pitäisi ottaa.

Hauska nähdä tämän keskustelun tapahtuvan juuri, kun olen paljon miettinyt sitä, mitä Buddha sanoi buddhalaisten tällaisiin asioihin kantaa ottamisesta. 

On olemassa nettisivusto nimeltään Access to Insight, jossa on kosolti aineistoa alkuaikojen buddhalaisuudesta. Heidän sivunsa Oikeasta puheesta sisältää seuraavan toteamuksen, jota pidetään Buddhan sanomana ja se esiintyy Palin kaanonissa, joka on yksi vanhimmista Buddhan sanomisten kokoelmista. Se on tässä:

“Kun sitä vastoin jotkut bramiinit ja mietiskelijät, jotka elävät heihin luottavien ihmisten antamalla ruualla, ovat tulleet riippuvaisiksi alhaisista aiheista puhumisesta – kuten kuninkaista puhumisesta, ryöväreistä, valtion ministereistä; armeijoista, hälytyksistä ja taisteluista; ruuasta ja juomasta; vaatetuksesta, huonekaluista, kunnianosoituksista ja tuoksuista; sukulaisista; ajoneuvoista; kylistä, kunnista, kaupungeista, maaseudusta; naisista ja sankareista; katujen ja kaivojen juoruista; kuolleiden tarinoista; tarinoista moniarvoisuudesta, maailman ja meren luomisesta ja puhumisesta siitä, mikäli asiat ovat olemassa tai eivät ole – hän (munkki) pidättäytyy puhumasta tämän kaltaisista alhaisista aiheista. Tämä niinikään on osa hänen hyveellisyyttään.”

Tulevassa kirjassani kiteytin ja päivitin Buddhan kannanoton näin: “Hän myös kehotti hänen munkkejaan välttämään puhumista politiikasta, rikollisuudesta, sodasta, vaatteista, ruuasta ja juomasta, ajoneuvoista, sankareista, ihastuksistaan, sukulaisistaan, tai mitä tapahtuu sen jälkeen kun kuolet ja miten maailma luotiin. Eikä juoruilla. Lyhyesti, kaikkea mistä ikinä on Internetissä keskusteltu.” 

Ajatellessani mitä Buddha sanoi asiasta, minusta on tuntunut koko lailla vastakkaiselta kuin mitä nämä ihmiset Facebookissa ovat minusta mieltä. Heidän mielestään en ole sanonut näistä asioista riittävästi. Minä sen sijaan olen alkanut tuntea syvää häpeän tunnetta puhuttuani asiasta aivan liikaa. 

Kun luen tämäntapaisen kommentin Buddhalta, mikä vaikuttaisi säännön kaltaiselta, liittyen siihen, mitä munkkien pitäisi ja ei pitäisi tehdä, en ota sitä niin kuin uskonnollinen henkilö saattaisi ottaa. En ajattele, että: “se Buddha sanoi näin, minä uskon siihen, se siis olkoon niin.” Enemmänkin yritän ymmärtää, miksi hän niin sanoi. 

Olen usein sanonut buddhalaisuuden mielestäni olevan asenne. Tämänkaltaisilla kannanotoilla Buddha yritti kuvailla tätä asennetta.

Interwebeissä on roppakaupalla aineistoa väittämässä miksi buddhalaisen pitäisi – tai olisi jopa pakko – ottaa tietynlaisia kantoja tiettyihin poliittisiin aiheisiin. Olen lukenut tuota tavaraa riittävästi tietääkseni yleisen perustelun. 

Mutta en ole nähnyt kenenkään tarttuvan aiheeseen, miksi Buddha sanoi, ettei buddhalaisten pitäisi ottaa poliittisia näkökulmia. Minulle tämä on paljon kiinnostavampi aihe. 

Koska lukiessani monenlaisia perusteluja sille, miksi buddhalaisilla tulisi olla tiettyjä poliittisia näkökulmia, se kaikki kuulostaa korvaani niin kovin tavalliselta. Mitä nämä ihmiset sanovat buddhalaisista, on sama mitä voimakkaita poliittisia kannanottoja tekevät ihmiset sanovat kokolailla kenestä tahansa. He vain haluavat jokaisen olevan heidän politiikkansa kanssa samoilla linjoilla. Olen varma, että sanottuaan kaikilla buddhalaisilla pitävän olla nämä näkemykset, he menevät kirjoittelemaan seuraaville keskustelukanaville, miksi kaikkien bronyjen tai Stranger Thingsin fanien tai kaikkien vohvelirautojen keräilijöiden tai kaikkien minkä tahansa alakulttuurin jäsenten pitäisi olla samoilla linjoilla.

Mikä on tylsää. 

Buddha sen sijaan näyttäisi ottavan hyvin ainutlaatuisen ja kiinnostavan asenteen tähän asiaan. 

Huomaa, miten hän puhuu näiden aiheiden olevan “alhaisia”. Todella harvat buddhalaisuuden politisointia kannattavat ihmiset kutsuisivat puhumiaan asioita “alhaisiksi”. 

Porukat, jotka väittävät buddhalaisten pitävän olla poliittisia, näyttäisivät arvioivan omat poliittiset suuntautuneisuutensa varsin yleviksi – varmasti ylevämmiksi kuin ne vastakkaisia näkökulmia kannattavien alhaisten ihmisten suuntautuneisuudet. Ehkä tämän vuoksi Buddha vastusteli munkkien osallistumista tällaisiin keskusteluihin. Siihen liittyy jotain vastenmielistä ylevyyttä.

Tai ehkä se on siksi, että nämä aiheet nostattavat paljon kiihtymystä. Ihmiset kuumenevat ja häiriintyvät, kun tietyt aiheet tulevat esiin. Yhtäkkiä kaikki muu vaipuu taka-alalle. Puut, auringonpaiste, tuulen tuntu kasvoillasi, dieselhöyryjen tuoksu aamuisessa ilmassa, nämä kaikki tulevat epäolennaisiksi, kun ainoa asia mielessäsi on Trump ja hänen twiittinsä tai se asia, jonka AOC sanoi viime viikolla, tai mikä ikinä onkaan se juuri tämän hetken muodissa oleva aihe. 

Ehkäpä siis Buddha sanoi tämän siksi, koska tällaiset aiheet vetäisevät meidät pois todellisesta maailmasta ja imaisevat meidät jaetun harhaluuloisuutemme kieputtaviin pyörteisiin. Ehkä tästä syystä Buddha sanoi, ettei munkit osallistu tuon kaltaisiin keskusteluihin. 

Oli miten oli, olen päättänyt lujemmin yrittää olla joutumatta poliittisiin keskusteluihin. Olen päättänyt todella haluavani pidättäytyä julkistamasta mielipiteitäni asioista, joista puhumista Buddha sanoi munkkien pitävän vältellä.

Yksi hyödylliseksi huomaamani asia on tämä. Jos ilmassa on joku tietty räjähdysherkkä aihe, katson sanooko kukaan jotain, mikä olisi kohtuullisen lähellä sitä, mitä itse sanoisin kyseessä olevasta aiheesta. Jos on jo ihmisiä, jotka sanovat suunnilleen sen mitä itsekin sanoisin, silloin minusta tuntuu, ettei minun tarvitse säestää tätä aihetta. Se on jo käsitelty. Kenenkään ei oikeastaan tarvitse tietää, mikä mielipide minulla aiheesta on. 

Toisaalta, kun näen, ettei kukaan sano sellaista, mikä vaikuttaa minusta tärkeältä, silloin katson, jos voisin sanoa tuon asian. Joka on se, mitä yritän saada aikaiseksi tässä kirjoituksessani.

Ollos hyvä!

 

Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Bradin Hardcorezen.info-blogissa 15.7.2019 nimellä “What Buddha Said We Shouldn’t Talk About”.

Luettu Kajo Zendo Turun viikkozazenissa 18.7.2019. Käännöksen teki Larri Vermola. 

 

Mainokset

Kommentoi kirjoitusta

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s